Innlandstrafikk har gjennom sommeren kjørt kampanjen «Buss for en tier», som gjelder frem til 18. august.
Kampanjen har blitt godt mottatt, og ifølge enhetsleder for salg og marked, Stine Fredriksen, har antallet reisende i juli økt med 5,6 % sammenlignet med fjoråret.
Totalt har 427.000 passasjerer benyttet seg av busstilbudet i juli.
– Vi er veldig glade for å se at tallene for juli er enda bedre enn i fjor, som også var et veldig godt år, uttaler Fredriksen.
Har blitt mer anerkjent
Hun forteller videre at det er flere faktorer som kan ha bidratt til økningen, blant annet en økende bruk av kollektivtransport generelt etter pandemien.
I tillegg mener hun at kampanjen «Buss for en tier» har blitt mer kjent blant folk, noe som kan ha ført til at flere har valgt å prøve busstilbudet.
– Vi ser at stadig flere får med seg informasjonen om kampanjen, og det virker som den har satt seg hos folk, sier Fredriksen.
En sommertradisjon i Innlandet
Kampanjen, som nå er inne i sitt tredje år, har blitt en sommertradisjon i Innlandet.
Fredriksen forklarer at formålet med kampanjen er å få flere til å prøve bussen, spesielt i en tid hvor det vanligvis er færre som reiser med kollektivtransport.
– Sommeren er en periode hvor det er færre ruter og normalt færre som tar bussen.
Med «Buss for en tier» håper vi å få flere til å prøve bussen, og vi ser at mange som prøver, kommer tilbake og bruker bussen også resten av året, forteller hun.
Om kampanjen vil gjentas neste år, gjenstår å se.
Innslaget er laget av Mari Nyberget i Lokalradioene i Innlandet.