Vinteren er her, og Innlandet fylkeskommune har satt i gang arbeidet med å holde fylkets omfattende veinett farbart.
Med 7000 kilometer fylkesvei, fordelt på 13 driftsområder, er det mye som skal håndteres når snøen laver ned.
Seksjonssjef for vei i fylkeskommunen, Arne Fredheim, forteller at det er en betydelig logistikkoperasjon.
– Vi prioriterer de mest trafikkerte veiene først, slik at folk kan komme seg på jobb, skole og butikk så raskt som mulig, sier Fredheim.
Strenge krav til standard
Veinettet i Innlandet er delt inn i ulike vinterdriftsklasser som bestemmer standarden for brøyting og strøing.
På veiene med høyeste standard starter brøytingen når det har kommet tre centimeter snø.
I tillegg brukes både sand og, på noen strekninger, salt for å sikre trygg ferdsel.
– Det er et sinnrikt system med tidsintervaller og frister som skal ivareta både trafikksikkerhet og effektiv bruk av ressurser, forklarer Fredheim.
Krevende arbeid for mannskapene
Brøytemannskapene står klare til å ta fatt på vinterens utfordringer, men Fredheim understreker at både værforholdene og bilistene spiller en viktig rolle for trafikksikkerheten.
Det er alltid en overgang når vinteren kommer. Snøen kan overraske, og forholdene skifter raskt.
– Vi må alle være forberedt og tilpasse farten etter forholdene, sier han.
Innslaget er laget av Gøran Kristiansen i Lokalradioene i Innlandet.