Innlandet fylke brukte 1,6 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Det tilsvarer 4217 kroner per innbygger, noe som er over landsgjennomsnittet. Likevel er etterslepet på vedlikehold stort, og NAF uttrykker bekymring.
Innlandet er blant fylkene som bruker mest på vei per innbygger, men også blant dem med størst vedlikeholdsetterslep.
Ifølge ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) kostet det 6,3 milliarder kroner å utbedre forfallet på fylkesveiene i Innlandet i 2024.
Likevel ble det kun brukt 1,6 milliarder kroner på drift og vedlikehold i løpet av året, en beskjeden økning fra 2023.
Bekymring for forfallet
NAF er kritiske til at det brukes såpass lite sammenlignet med vedlikeholdsbehovet.
– Folk ser at veiene råtner på rot mange steder. Asfalt smuldrer opp, veikanter glir ut, og broer og tunneler trenger oppgraderinger. Disse tallene gir liten grunn til å tro at veistandarden har blitt bedre i året som har gått, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Totalt brukte fylkene i Norge 16,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i 2024. I gjennomsnitt ble det brukt 3764 kroner per innbygger, noe som viser at Innlandet ligger over snittet.
Vedlikeholdskostandene skyter i været
Kostnadene for drift og vedlikehold av veiene har økt kraftig de siste årene. Ifølge SSB har det blitt nær 30 prosent dyrere på fem år.
Riksrevisjonen har tidligere kritisert at utgiftene øker uten at veiene nødvendigvis blir tryggere eller i bedre stand. Justert for inflasjon brukte fylkene 4,3 prosent mer på vedlikehold i 2024 enn året før. NAF mener dette ikke er nok.
– Skal vi unngå at fylkesveiene faller fullstendig sammen, må pengebruken opp, og vi må få mer trygg vei for pengene. Staten må bidra med mer, og fylkene må sørge for at pengene kommer frem og brukes der de trengs mest, sier Handagard.
Etterslepet vokser
Hun viser til at det samlede forfallet på fylkesveiene i Norge er beregnet til hele 105 milliarder kroner, ifølge Statens vegvesen.
– Slik det er i dag øker forfallet år for år, og kostnaden for å utbedre veiene skyter i været. Fylkene klarer ikke å ta unna slitasjen på veinettet, sier Handagard.
NAF mener at uten økte bevilgninger vil situasjonen for norske fylkesveier bare forverres i årene som kommer.