Norge opplever en aldrende bilpark, og spesielt i Innlandet hvor gjennomsnittsalderen har nådd 14 år.
Dette ble bekrefter av Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, under et intervju hvor han uttrykker bekymring for økende alder på norske biler.
Siden årtusenskiftet har gjennomsnittsalderen på biler i Norge økt med to år, fra under ti til over elleve år i 2023.
Sødal påpeker at en stor andel av bilene, omtrent to av ti, nå er eldre enn 16 år.
Selv om disse bilene ofte klarer seg gjennom EU-kontrollen, er de langt fra å være helt trygge eller miljøvennlige.
Eldre biler slipper ut betydelig mer klimagasser og mangler moderne sikkerhetsfunksjoner.
Vrakpant som løsning?
En løsning for å få fjernet de eldste og minst sikre bilene fra veiene kunne være å øke vrakpanten, foreslår Sødal.
Vrakpanten har stått stille på 3000 kroner i over et tiår, og en økning kunne motivere flere til å skrote sine gamle biler.
Sødal antyder at panten kanskje må dobles, eller til og med økes til rundt 10 000 kroner, for å ha en merkbar effekt.
Til tross for behovet for sikrere og mer miljøvennlige biler, erkjenner Sødal at økonomiske realiteter kan gjøre det vanskelig for mange å investere i en nyere bil.
Innslaget er laget av Gøran Kristiansen i Lokalradioene i Innlandet.